Stalker

Stalker

Děj jednoho z nejzáhadnějších filmů všech dob – ruského podobenství Stalker (z roku 1979) – inspirovala povídka Piknik u cesty z pera bratrů Strugackých. Režisér Andrej Tarkovskij ji transformoval do filozofické alegorie o krizi novodobého ducha. Titulní hrdina (Alexandr Kajdanovskij) je nájemný průvodce tajuplnou Zónou – v předloze stylizovaný jako otrlý dobrodruh, ve filmu spíš jako potulný světec. Se dvěma "klienty" – Spisovatelem (Anatolij Solonicyn) a Profesorem (Nikolaj Griňko) – hledá komnatu, jež údajně plní nejniternější přání. V magickém prostoru divoké vegetace, polorozpadlých staveb a pozůstatků vojenské techniky společně procházejí neviditelnými nástrahami, jež neopatrného člověka mohou i usmrtit.

stalker_03_foto_960x500.jpg

Spirituální dobrodružství, kde je jedním z hlavních témat čas, obsahuje řadu metafor. Slavný záběr Stalkerovy domácí knihovny – objevující se ve finále vyprávění – prozrazuje, že navzdory jeho zanedbané vizáži nejde o žádného exaltovaného vandráka, nýbrž o sečtělého intelektuála. Trojlístek poutníků nakonec vstoupí jen na práh zázračné místnosti a mysteriózní „komnata“ jejich sisyfovské úsilí "odmění" fascinující barevnou proměnou. V klíčovém momentu se rozzáří do zlatova jako barvy na starodávných ikonách, pak se v ní spustí očistný déšť…

Stalker patří k příběhům, v nichž se zdánlivě nic neděje, přesto jsou ale nabité hlubokým obsahem a strhujícím napětím. Nabízí řadu interpretací, včetně kritiky zrůdného brežněvovského systému v bývalém SSSR. Průnik trojlístku mužů přes zadrátované hranice připomíná emigraci z totalitního marasmu obehnaného „železnou oponou“. Stalker zosobňuje politické mukly z gulagu, Profesor a Spisovatel reprezentují občany z "šedé zóny", kteří se pod jeho vlivem přesouvají do protirežimní opozice. Politická rovina však tvoří jen jeden ze segmentů tohoto mnohavrstevného podobenství – ten nejsnadněji čitelný.

stalker_foto_960x500.jpg

Filozofický podtext filmu lze vnímat v intencích heideggerovsko-patočkovských úvah o zjevování bytí. Drama o putování nebezpečnou Zónou polemizuje s omezeností novodobého racionalismu, který chce všechno jednoduše spočítat, změřit či naprogramovat. A to, co nezapadá do jeho škatulek, často bezohledně devastuje, či rovnou cynicky ničí. Tarkovskij vidí z této beznaděje jediné legitimní východisko ve víře a v pokoře vůči vlastnímu údělu, včetně veškerých nesnází a trýzní, jež člověku přináší.

Řadu dalších interpretací filmu nabízí britský spisovatel Geoff Dyer ve své podnětné knize Zóna (Paseka, 2015). Jedna z nich upozorňuje na prorockou dimenzi Tarkovského vrcholného díla. Jeho zpustlé dějiště se podobá zdevastované krajině v okolí černobylské katastrofy zahlcené rezivějícími vraky vozidel, torzy domů, pahýly kovových výtvorů a neudržovanou vegetací. Stalkera lze číst také jako moderní variantu Platónova mýtu o jeskyni. Vypráví o tom, že cesta k poznání – komplikovaná lidskou zaslepeností a různými formami mámení – je důležitější, než její nedosažitelný cíl.

Prorok za kamerou

Jeden z nejvýznamnějších filmařů všech dob Andrej Tarkovskij, od jehož smrti (29. 12. 1986) uplyne v těchto dnech čtyřiatřicet let, byl synem básníka Arsenije Tarkovského a herečky Marie Višňakovové. V mládí navštěvoval kurzy malířství a hudby. Studoval orientalistiku a geologii, účastnil se výprav na Sibiř. Ve druhé polovině padesátých let vystudoval filmovou režii.

Ve své celovečerní prvotině Ivanovo dětství (1962) ukázal z dětské perspektivy zvěrstva druhé světové války. Velkolepá historická freska Andrej Rublev (1966) konfrontovala vize legendárního malíře ikon se světem náboženských mýtů i barbarských krutostí. Filozofickou sci-fi Solaris (1972) natočenou podle stejnojmenné předlohy Stanisława Lema lze číst jako Tarkovského odpověď na proslulou Kubrickovu ságu 2001: Vesmírná odysea. Příběh o inteligentní planetě, která zhmotňuje lidské vzpomínky, zkoumá vztah odlidštěné techniky a rozjitřeného svědomí. V roce 2002 vznikla – v režii Stevena Soderbergha – americká verze Solaris, jež však nedosahuje kvalit Tarkovského originálu.

solaris_960x500.jpg

Psycholog Kris Kelvin, hlavní postava filmu Solaris (1972)

"Mám pocit, že lidstvo si přestalo věřit. Když myslím na dnešního člověka, vidím ho jako zpěváka ve sboru, jak otevírá a zavírá ústa v rytmu zpěvu, ale nevydává žádný tón. Koneckonců, zpívají všichni ostatní. Chová se tak, protože už nevěří v důležitost vlastních aktivit. Člověk bez víry, bez naděje na to, že by svým jednáním ovlivnil společnost, v níž žije. Smysl lidské existence vidím v úsilí zvítězit nad sebou, odlišit se od toho, kým jsme se narodili," shrnul Tarkovskij své krédo.

Jiným zásadním titulem autorova díla – poznamenaného úmornými konflikty s komunistickou cenzurou – je autobiografická mozaika Zrcadlo (1974). Zpověď muže, který se pokouší zaplnit „bílá místa“ vlastní minulosti, se proplétá s obrazy přírodních živlů i s výjevy z novodobých dějin. Hrdinou jeho dalšího dramatu Nostalgie (1983) je spisovatel, který v Itálii pátrá po osudu svého předchůdce – ruského hudebního skladatele, zmítaného pocity vykořeněnosti.

Po dokončení Nostalgie odešel duševně utrmácený autor do emigrace. Ve Švédsku natočil svůj poslední snímek Oběť (1986), prodchnutý exulantskou skepsí. Zemřel v Paříži v pouhých čtyřiapadesáti letech na rakovinu plic. „Ani živý, ani mrtvý se nechci vracet do země, která mně a mým blízkým způsobila tolik bolesti, utrpení a ponížení. Jsem ruský člověk, ale za sovětského se nepovažuji,“ uvedl ve své závěti.

obet_foto_02_960x500.jpg

Slavná scéna požáru z filmu Oběť (1986)

„Lidská láska je onen zázrak, který je schopen čelit suchému teoretizování a beznadějnosti světa. Tento cit je naší společnou a nepochybně pozitivní hodnotou,“ podotkl o nejdůležitějším motivu filmu Stalker, v jehož finále se vyčerpaný hrdina vrátí domů k milované manželce a handicapované dcerce. Andrej Tarkovskij (1932 – 1986) v celé své tvorbě usiloval o poznání běžně neviditelných duchovních „siločar“. Projevoval se jako hluboce věřící myslitel, důmyslný vypravěč i jako sofistikovaný řemeslný novátor. Navzdory svému unikátnímu talentu a jedinečné obrazotvornosti natočil pouhých sedm celovečerních filmů. Dějiny novodobé kinematografie nicméně ovlivnil naprosto zásadně.

 

Jan Foll
filmový a televizní publicista

Text vznikl v rámci speciální rubriky Klasika očima Jana Folla.


 Doporučujeme přednášku Doc. Vladimíra Suchánka, který nabízí hluboký ponor do tohoto díla: