The Chosen

Televize Noe od soboty 6. 4. 2024 uvede slavný americký seriál The Chosen, v překladu “vyvolení”, vyprávějící příběhy lidí, kteří se osobně setkali s Ježíšem. Velkolepý seriál vyniká autenticitou i neobvyklým úhlem pohledu na život a učení Ježíše z Nazareta.

Za více než 120 let existence kinematografie vzniklo nepřeberné množství filmů s biblickou tématikou. Byly natočeny i několikadílné filmy zachycující život Ježíše Krista, ale nikdy ještě nebyl realizován plnohodnotný seriál mající dokonce více řad, jak je tomu v televizních produkcích v posledních letech zvykem. Připomeňme třeba slavnou Hru o trůny (2011–2019). Ještě důležitější ovšem je skutečnost, že na rozdíl od křesťanských filmových produkcí, jež povětšinou trpí velice nízkou až nulovou uměleckou úrovní, seriál The Chosen vsadil na tvůrčí kvalitu a to ve všech myslitelných rovinách. Od prvního dílu tak zaujme syrovostí kamery, výraznými hereckými typy v hlavních i vedlejších rolích, snahou o důvěryhodnou rekonstrukci způsobu života na přelomu letopočtu. A především upoutá svým uchopením příběhu Ježíše, jeho učedníků a řady dalších charakterů, které známe z evangelií.

Narozdíl od celovečerních filmů, které jsou většinou zaměřeny na postavu samotného Krista a na vykreslení osudu lidí kolem něj nemají z logiky věci prostor, The Chosen zaujímají optiku opačnou. Kromě Ježíše je totiž věnována zásadní pozornost všem těm, které k sobě povolal – a také mnohým dalším. V první epizodě se tak Ježíš vlastně jen „mihne“, protože tvůrci na scénu uvádějí postavy Máří Magdalény, farizea Nikodéma, celníka Matouše a dalších. The Chosen jsou tak věrni svému názvu: nevypráví jen příběh „vyvoleného“ Syna Božího, ale „vyvolených“, tedy těch, kterých se Ježíšovo učení nějak dotklo, které sám povolal, nebo mu byli jiným způsobem blízko.

Seriálu se podařilo stvořit živý a plnokrevný svět novozákonních časů a vzhledem k jeho rozsahu je logické, že se striktně nedrží evangelijního textu. Osudy svých postav musí domýšlet, fabulovat, biblická vyprávění nutně obohacuje řadou dalších linií. Důležité ale je, že vše vyprávěné směřuje k podstatě novozákonní zvěsti. Také je nutné mít na paměti, že nejde o teologický výklad nebo katechetický kurz, ale o audiovizuální produkci, která má za cíl divákům obohatit jejich duchovní život, nebo třeba někomu vůbec poprvé biblickou zvěst přiblížit.

Za celým seriálem stojí především jedno jméno a tím je americký filmový a televizní režisér, producent a scenárista Dallas Jenkins (nar. 1975). Ten svoji kariéru začal v Hollywoodu a jak sám říká, zprvu neměl vůbec v úmyslu natáčet filmy či seriály s křesťanskou tematikou. Nakonec ale své rozhodnutí změnil a po prvních úspěších v produkci tzv. křesťanských filmů se odhodlal k odvážnému kroku. Rozhodl se pro natočení seriálu, který by na celkové ploše několika desítek hodin zachytil samotný zrod křesťanství. Nechtěl se spoléhat pouze na financování produkčními společnostmi, ale vsadil i na crowdfoundingovou kampaň (sbírka na internetu), která se nakonec stala největší takovou sbírkou v dějinách, tedy alespoň co se výroby filmu či seriálu týká.

Seriál, na němž tvůrci pracují již přes sedm let a jenž má za cíl oslovit široké publikum, volí v rámci  prostředí svého vzniku, tzn. křesťanských produkcí,  relativně odvážné zpodobnění. Ani zdaleka se totiž nejedná o barvotiskovou brožuru o Ježíšově životě. Seriál nelakuje dobu římské nadvlády v Palestině na růžovo, jde o dramatický obraz života nevyhybající se hříchu ani násilí, aniž by ale byl zbytečně doslovný.

Seriál se po celém světě setkává s velice pozitivním přijetím a to nejen u křesťanské veřejnosti. O jeho kvalitách a zájmu publika svědčí i začlenění všech tří sérií do nabídky předních světových streamovacích platforem. Pravdou ovšem je, že se tam sérii The Chosen nedostává takové pozornosti, jakou by si tento výjimečný počin zasloužil. Je dobře, že se The Chosen konečně dostává i k českým divákům, poprvé navíc i v kvalitním českém znění.

Text původně vyšel v Katolickém týdeníku.

The Chosen uvádí televize Noe v premiéře vždy v sobotu ve 20:05, v repríze následně v neděli odpoledne. První díl bude vysílán v sobotu 6. 4.

Libor Všetula, SDB – Seriál, který vám změní život