Během vánočních svátků jsme si navykli sledovat filmové pohádky. Vánoce jsou plné sentimentu a možná právě proto se k nim pohádky tak dobře hodí. Ale co Velikonoce? Největší křesťanský svátek, který připomíná utrpení Krista a jeho následné vzkříšení? Existují filmy, které nám mohou pomoci dotknout se tajemství Velikonoc, nebo upozornit na jejich určitý rozměr, který jsme doposud neregistrovali?
Zeptali jsem se několika osobností, jaký film se podle nich hodí do velikonočního času.
Jsou mezi nimi faráři, řeholníci, ale i filmaři, filmoví publicisté a historikové.
Vznikl pestrý seznam 12 pozoruhodných filmů, v němž nechybí "klasikové spirituálního filmu" Robert Bresson a Terrence Malick, ale spolu s nimi je tam například trochu nečekaně i Lars von Trier, tvůrce filmových běsů. Do naší ankety se dostaly i filmy, o kterých jste možná nikdy neslyšeli, ale jsou to opravdové perly. Třeba hudební dokument, mapující počátky černošského punku v Detroitu, nebo Velikonoce na Svaté hoře – snímek, který autenticky zprostředkovává pravoslavnou bohoslužbu.
Vladimír Suchánek – filmový historik, pedagog a režisér
Kalvárie (John Michael McDonagh, 2014) / CSFD
Cesta kalvárie jako procházení realitou života a zatloukání hřebů do svého srdce. Utrpení bezmoci je také láska … odpuštění je vytahování hřebů a hojení ran … těla i duše ... jako vzkříšení mysli.
Recenze Kalvárie Terezy Kašparcové: Zemřít za viny druhých
Petr Vaďura – metodistický kazatel, moderátor (ČRo, Tv NOE)
Ježíš z Montrealu (Denys Arcand, 1989) / CSFD
Asi bych se držel tématu a pustil bych Ježíše z Montrealu Denyse Arcanda. Ten film sice lecčím zneklidňuje při interpretaci Krista, ale na druhou stranu zdůrazňuje, co je na velikonočních událostech klíčové: Kristus vrací člověku důstojnost. Je to cesta Božího ponížení vedoucí k pozvednutí hříšníka. Víra zde je přivlastněním naděje v situaci, která nemá východisko. Skvělý a velmi inspirativní film.
Petr Pazdera Payne – spisovatel
Dogville (Lars von Trier, 2003) / CSFD
Neznám moc dobrých filmů, které se týkají Velikonoc, samo sebou leccos by se dalo navlíknout na téma oběti, kříže atd. a jakoby "pokřtít". Jediné co mě napadlo, je paradoxně film Dogville (2003) – coby protipól Velikonoc, opačně vyznívající podobenství k příběhu vykupující smrti Ježíše Krista. Mám ovšem za to, že právě v takové "čiré" negaci můžeme zahlédnout tresť křesťanské zvěsti. Míním, že Dogville by se měl jmenovat Antikrist spíš než pozdější von Trierův film (2009) tohoto jména.
Jonáš Vacek – filmový režisér
Mrtvý muž přichází (Tim Robbins, 1995) / CSFD
Tento film mě dostane pokaždé na kolena. Snímek o vině a trestu (smrti), o sebeobětování se až do krajnosti, ve kterém zůstáváte sami. O hledání pravdy a jejím přijmutí. Oscarová Susan Sarandon jako řádová sestra.
Jiří Bureš – evangelický farář
Babettina hostina (Gabriel Axel, 1987) / CSFD
Film, který pro mne patří k Zelenému čtvrtku, i když téma eucharistie je v něm přítomno jen v jemném náznaku. Stolování, které změní jeho účastníky. Tyto Velikonoce nám nejvíc scházejí lidé a jejich konkrétní blízkost. Ke svému "duchovnímu růstu" potřebujeme objevit krásu a svatost "obyčejného a všedního"?
Andrej Chovanec – doktorand filmových studií (FF UPOL)
Proces Jany z Arcu (Robert Bresson, 1962) / CSFD
Snad nejznámější film, který vypráví o soudním procesu Jany z Arcu je Utrpení Panny orleánské (Carl Theodor Dreyer, 1928), které lze vnímat jako variaci na Kristovo utrpení. Nicméně chtěl bych upozornit na méně nápadný film se stejným tématem, Proces Jany z Arcu (1962) francouzského tvůrce Roberta Bressona. Asketický filmař zobrazuje bolest nenápadně, v náznaku, vyhýbá se senzaci, kterou by mohl z utrpení vytěžit a lacině strhnout publikum. Upálení světice není emotivně podpořeno ani hudbou ani bolestivými výkřiky. Hrdinka zemře v odevzdanosti, s prostým vyslovením: „Ježíši!“. Z Bressonova filmu pokaždé cítím neobyčejnou čistotu, jemnost a usebranost... a mystiku!
Denisa Červenková – karmelitská sestra, teoložka (KTF UK)
A Hidden Life (Terrence Malick, 2019) / CSFD
Myslím, že je to jeden z filmů, který může dobře napomoci porozumět Kristu i člověku. Malick má totiž podle mě dar mluvit o těch nejdůležitějších lidských i náboženských tématech bez klišé. Takže jestli chci víc vědět, kdo je to člověk a co je to víra, letos bych zvolila Malicka.
Jan Křipač – filmový historik a publicista (NFA, Film a doba)
Velikonoce na Svaté hoře
Dokument zaznamenávající průběh Strastného týdne na Svaté hoře Athos. Film byl natočen v produkci kláštera Simonopetra a autentickým způsobem zachycuje spiritualitu pravoslavných Velikonoc. Na Youtube je dostupný s anglickými titulky.
Václav Kadrnka – filmový režisér, producent a pedagog
V pravé poledne (Fred Zinnemann, 1952) / CSFD
Ve jménu překonávání strachu u každého z nás a udržení si víry v zázraky, které čekají na odblokování, pokud člověk uvěří a strach v sobě potlačí, si v době letošních Velikonočních Svátků promítnu film V pravé poledne režiséra Freda Zinnemanna. Jde o nekompromisní symetrickou filmovou baladu o odvaze člověka navzdory nebezpečí smrti. Těším se hlavně na scénu v kostele, kam šerif Will Kane přichází oslovit své spoluobčany na pomoc v boji proti blížícímu se zlu, personifikovanému postavou Franka Millera a jeho gangem. Tento obraz nosím stále v hlavě a podle mě dokonale vystihuje lidskou povahu, oslabenou strachem. Po prvních odhodlaných gestech svých sousedů se do situace vloží racionalita, maloměstské předsudky a politikaření, až nakonec šerif Kane odchází z kostela sám a bez pomoci. Tím, že příjme tuto realitu, ale nakonec sám v sobě nachází dostatek síly se zlu postavit.
Petr Wagner – husitský farář, moderátor (Rádio Wave)
A Band Called Death (Mark Christopher Covino, Jeff Howlett, 2012) / CSFD
Můj velikonoční tip na film je hudební dokument A Band Called Death o sourozenecké černošské (a baptistické) kapele, která hrála punk ještě dříve, než byl vynalezen. Těžko hledat v historii populární hudby poutavější příběh o vzkříšení než je tenhle. No dobrá, pak teda ještě mnohem slavnější Searching For Sugarman, ale jelikož tyhle dva příběhy dobře fungují vedle sebe, můžezte si dát filmy oba :)
Jan Regner – jezuitský kněz (Akademická farnost Olomouc)
Sedm životů (Gabriele Muccino, 2008) / CSFD
Jak trudno, mám-li vybrat jen jeden snímek. Pro mě to bude asi snímek Sedm životů, který v roce 2008 natočil Gabriele Muccino. Jeden z nejkrásnějších příběhů o síle oběti a lásce která se vydává až do krajnosti. Postava mladé ženy Emily, kterou velmi přesvědčivě ztvárnila Rosario Dawsonová, může symbolizovat naši zraněnou lidskou existenci. Jen díky oběti hlavního protagonisty (Will Smith) může být uzdravena a otevírá se jí nový život.
Lukáš Jirsa – filmový kritik, redaktor Tv NOE
Strom života (Terrence Malick, 2011) / CSFD
Rád bych doporučil i jiné filmy (Sedmou pečeť Ingmara Bergmana nebo Jackie Pabla Larraína), ale pokud se mám omezit na jeden jediný, není jiná možnost: Strom života v sobě nese zprávu o lidském utrpení, hříchu, Božím mlčení, lásce i vzkříšení.