Filmové tipy na Vánoce

Na Vánoce si s oblibou pouštíme pohádky a hřejivé romantické komedie. Toužíme alespoň jednou v roce zažívat dokonalý pokoj, mír a spočinutí. Zároveň jsou Vánoce časem k rozjímání – reflexi vlastního života.

Kdo si netroufá vstupovat do tíživých témat, ať zvolí tip od filmového historika Jana Křipače, který doporučuje klasický hollywoodský film s jedním z nejlépe zrežírovaných happyendů v dějinách filmu. Lidskost a vzájemnost zase pocítíme z filmu Šťastné a veselé, tip jezuity Jana Regnera. Máme tady ale i filmy, vyvolávající nepříjemné otázky. Například film plný veselí, ale i velké bolesti, klasika od Ingmara Bergmana, Fanny a Alexandr. Krejčíkova Polnočná omša z 60. let zase nastoluje náročné morální otázky. A nebo se vydejte do Teheránu, s legendárním filmem Chuť třešní, který vybral filmový odborník Andrej Chovanec.

Děkujeme autorům filmových tipů, za zapojení do ankety a přejeme vám všem milostiplné Vánoce.

 

Vladimír Suchánek – filmový historik, pedagog a režisér

Smoke (Wayne Wang, Paul Auster, 1995) CSFD

Vhled do obyčejného života obyčejných lidí … ani vysoko ani nízko … ani v popředí ani v pozadí … ani vně ani uvnitř … ani dobro ani zlo, prostřednost jako životní nutnost, životní názor, životní styl … nebo směs pohodlí a strachu z individuální introspekce ... nicméně právě v hlavním (středním) proudu lidského bytí se pohybuje množství lidí, kteří mají v sobě ukrytý ryzí démant možnosti prozření … co je zneosobňuje a zbezejmeňuje?  ….. a co je činí výjimečnými … !? Schopnost bezpodmínečného lidství v tom okmažiku, který se právě děje ...

smoke_960x500.jpg

 

Petr Vaďura – metodistický kazatel, moderátor (ČRo, Tv NOE)

Polnočná omša (Jiří Krejčík, 1962) / CSFD

Naprosto nesentimentální (ba antisentimentální) film z doby Slovenského národního povstání. Mistrovské herecké výkony, skvělá režie, ale především drama o rodině, rodinné soudržnosti a strachu. Vánoce jsou příležitostí k setkání, a stejně jako v životě, ani ve filmu (natočeném podle hry Petera Karvaše) nedopadne setkání jednotlivých členů rodiny tak, jak by si představovali. Navzdory tomu, že ve filmu slouží Vánoce jen jako kulisa, nutí nás Krejčík přemýšlet o příchodu světla a pravdy do situace lidí, kteří jsou nuceni žít v kolaboraci se lží a tmou – podobně jako každý z nás. Jak bychom v podobné konfrontaci dopadli my?

polnocna_omsa_960x500.jpg

 

Petr Pazdera Payne – spisovatel

Fanny a Alexandr (Ingmar Bergman, 1982) / CSFD

O Vánocích bych se rád po létech znovu podíval na takřka čtyřicet let starý, ale jak si pamatuju, nádherný film; jeho zhruba první třetina se odehrává právě o Vánocích, s vánočním divadlem a bujarou rodinnou oslavou v jistém švédském městě; skutečnost je vnímána očima chlapce Alexandra jako plná tajemství a krásy, nicméně jeho citlivost a fantazie  jsou záhy zjitřeny smrtí otce a atakovány povrchností a rigiditou dospělých, završenou v herodesovské postavě zlého otčíma a biskupa… 

fanny_a_alexandr_960x500.jpg

 

Andrej Chovanec – doktorand filmových studií (FF UPOL)

Chuť třešní (Abbas Kiarostami, 1997) / CSFD

Proč by si někdo měl v období vánočních svátků pouštět film o sebevraždě? Navíc bez sněhové nadílky, odehrávající se ve vyprahlé krajině poblíž Teheránu? A ještě k tomu s polemikou nad Koránem? Abbás Kiarostamí se ve svém vrcholném období dívá na svět otevřeně a s nadhledem jako na širší celek. V Chutí třešní to kromě dialogů dosahuje častým pozorováním krajiny nebo neobvyklým meta-závěrem. Dospívá k důležitému poznání: ačkoli trpíme, realita je tajemná, úchvatná a touží po přijetí.

chut tresni_960x500.jpg

 

Jan Křipač – filmový historik a publicista (NFA, Film a doba)

Obchod za rohem (Ernst Lubitsch, 1940) CSFD

Když se řekne „vánoční film“, tak se mi vybaví staré hollywoodské snímky. Snad proto, že v sobě nesou jistou něhu Vánoc a taky atributy kultury z doby, kdy se ještě neříkalo „Happy Holidays“. Nejraději mám Obchod za rohem Ernsta Lubitsche. Zasněžená Budapešť, James Stewart s Margaret Sullavanovou a jeden z nejlépe zrežírovaných happyendů v dějinách filmu.

obchod_za_rohem_960x500.jpg

 

Jan Foll – filmový a televizní publicista

Koruna (Peter Morgan, 2020) / CSFD

Z novinek na Netflixu vřele doporučuji čtvrtou řadu znamenitého britského seriálu Koruna. Mapuje panování britské královny v osmdesátých letech minulého století, tedy v éře Margaret Thatcherové: ilustrace vztahu razantní premiérky se zdrženlivou panovnicí je úchvatnou lekcí příkladné politické kultury. Další zásadní linka kultivovaného a poučného vyprávění sleduje manželství princezny Diany s Charlesem, jež se pro idealistickou hrdinku mění v trýznivé vězení.

koruna_960x500.jpg

 

Jan Regner – jezuitský kněz (Akademická farnost Olomouc)

Šťastné a veselé  (Christian Carion, 2005) / CSFD

Nejde rozhodně o vánoční romantickou komedii, byť vánoce a humorný nadhled hrají v tomto koprodukčním válečném snímku svou důležitou roli. Film Šťastné a Veselé vychází ze skutečného příběhu, který se odehrál na frontě během 1. světové války. Na Štědrý večer roku 1914 se vojáci bojující proti sobě rozhodli přerušit válečnou vřavu a oslavit spolu Vánoce. Pohled do tváře protivníků však způsobil, že se z nepřátel stali přátelé. Snímek je přesvědčivým dokladem o síle lidskosti a soucitu, ale i o nesmyslnosti války.

stastne_a_vesele_960x500.jpg

 

Lukáš Jirsa – filmový kritik, redaktor Tv NOE

Papež František: Muž, který drží slovo (Wim Wenders, 2018) / CSFD

Film Wima Wenderse je výjimečným připomenutím světa, ve kterém žijeme: je plný nejistoty, pochyb a nebezpečí, ale zároveň i radosti, naděje a lásky. Nechte se pozvat na návštěvu k papeži Františkovi. To ostatně nelze odmítnout. Současný římský biskup je nekonečně inspirativní osobností, která jen vám věnuje 90 minut svého času. Věřte mi: stačí si pustit tento film.

papez_960x500.jpg