Zpráva o záchraně mrtvého

Na festivalu v Karlových Varech můžete stihnout desítky filmů, ale těch opravdu výjimečných je v programu vždy jen několik. Ale jak je poznat a neminout se s nimi? Nejlepší je poradit se s někým, kdo jezdí do Varů pravidelně už roky, filmem se profesionálně zbývá a má zkušenost i ze zahraničních festivalů. Proto jsme pro vás připravili osobní výběr filmového publicisty a dramaturga TV Noe, Lukáše Jirsy.

Lukáš sází na úspěšné filmy ze zahraničních festivalů (Cannes, Berlín) a na originální tvůrce jako je portugalský režisér Miguel Gomes. Dále se těší na nový film Václava Kadrnky a projekci Zoufalství a naděje s osobní účastí představitele hlavní role Ethanem Hawkem. Nemůže chybět ani film Rozkoš z prostřední pornografického průmyslu jehož režisérce Lukáš předával cenu filmových kritiků FIPRESCI na MFF v Göteborgu.


Drajv Maj Kár

drive_my_car_960x500.jpg

Více než tříhodinová adaptace krátké povídky Haruki Murakamiho (česky vyšla v knize Muži, kteří nemají rádi ženy, Odeon 2015), získala v Cannes cenu za nejlepší scénář, cenu FIPRESCI a cenu ekumenické poroty. Japonský filmař Rjúsuke Hamaguči (1979) navíc na letošním Berlinale získal Stříbrného medvěda za svůj film Kolo štěstěny a fantazie (2021). Na objevení tvorby Rjúsuke Hamagučiho se těším.

Profil na webu festivalu: kviff.com/drajv-maj-kar

Évonprs deníky

evonprs_deniky_960x500.jpg

Portugalský tvůrce Miguel Gomes (1972) se do mne výrazně zapsal svojí trojdílnou ságou 1001 a jedna noc (2015), ve které mísí fikci s realitou, na plátno píše sáhodlouhé texty a dosahuje originální a intenzivní poetiky, společenské kritiky i čisté radosti z umění najednou.

Profil na webu festivalu: kviff.com/evonprs-deniky

Kupé č. 6

kupe_c_6_960x500.jpg

Finská studentka a nerudný, alkoholu holdující ruský horník, se setkávají ve vlakovém kupé na cestě do Murmansku. Film finského režiséra Juho Kuosmanena (1979) letos v Cannes získal Velkou cenu poroty a zvláštní uznání poroty ekumenické.

Profil na webu festivalu: kviff.com/kupe-c-6

Onoda

onoda_960x500.jpg

Film na téměř tříhodinové ploše zachycuje skutečný osud japonského vojáka Onody. Ten byl v roce 1944, ve 22 letech, vysazen na jednom z filipínských ostrovů, kde měl se svými spolubojovníky vést partyzánskou válku proti Američanům. Onoda ji vedl následujících 10 000 dní. Filmový kritik Michel Ciment o snímku režiséra Arthura Harariho (1981) řekl, že jde o nejvíce přehlédnutý francouzský film letošního festivalu v Cannes, který měl rozhodně být v hlavní soutěži.

Profil na webu festivalu: kviff.com/onoda

Pan učitel Bachman a jeho třída

pan_ucitel_bachman_960x500.jpg

Identifikoval jsem 3 filmové prožitky, které mne vedou k napjatému očekávání, zda bude 217 minutový dokument o středoškolském učiteli a jeho žácích na jejich úrovni (a jsem přesvědčen, že bude).

Dojemný francouzský dokument o učiteli ve vesnické malotřídce Být a mít (r. Nicolas Philibert, Francie 2002). Philibert sledoval život charismatického učitele během víc jak půl roku. Mezi zdmi (r. Laurent Cantet, Francie 2008), vítěz Zlaté palmy v Cannes, zachycující jeden rok života třídy středoškoláků na pařížském předměstí. A konečně časově rozsáhlé fresky institucí a lidí, kteří jim vdechují život, od klasika dokumentární kinematografie Fredericka Wisemana (nar. 1930).

Snímek Pan učitel Bachman a jeho třída byl natočen podle autobiografické knihy Françoise Bégaudauda, který si zahrál i hlavní roli učitele francouzské literatury a jazyka. Fikce mající méně než krok k dokumentu. 

Profil na webu festivalu: kviff.com/pan-ucitel-bachmann-ajeho-trida

Sekce: Pocta The Film Foundation

cena_za_slavu_960x500.jpg

Zcela výjimečnou sekcí je letos Pocta The Film Foundation. Nezisková organizace, kterou založil v roce 1990 Martin Scorsese, usiluje o ochranu a uchování filmové historie. Dodnes se jí podařilo zrestaurovat 900 klasických filmových děl z celého světa. A v Karlových Varech bude uvedeno 10 snímků natočených mezi roky 1932 až 1991.

„Jde o skvělý výběr, který vystihuje rozmanitost filmů, ze všech dob, žánrů i regionů, jež byly díky naší podpoře restaurovány. Upřímně děkuji karlovarskému týmu, že umožnil tuto přehlídku a zviditelnil práci The Film Foundation,” řekl k přehlídce v rámci 55. MFF KV věhlasný Martin Scorese.

Seznam filmů v sekci: kviff.com/pocta-the-film-foundation

Rozkoš 

rozkos_960x500.jpg

K filmu mám osobní vztah. Na letošním MFF Göteborg jsem byl členem (on-line) poroty FIPRESCI. Dali jsme cenu debutující Ninje Thyberg, o jejímž filmu z prostředí pornografického průmyslu jen s mírnou nadsázkou říkám, že kdyby v něm nebylo tolik porna, dostal by určitě i cenu ekumenické poroty.

Příběh mladičké Švédky snažící se prosadit v losangelském průmyslu pro dospělé totiž vypovídá mnohé o snaze najít v životě svůj vlastní směr, o nutnosti se přizpůsobit, o touze po slávě a úspěchu i za cenu zpřetrhání mezilidských vazeb.

Profil na webu festivalu: kviff.com/rozkos

Video, na kterém on-line "předávám" cenu FIPRESCI autorce Rozkoše Ninje Thyberg:

Zoufalství a naděje

zouflastvi_a_nadeje_960x500.jpg

Film, o němž jeho autor Paul Schrader prohlásil, že už si ani nemyslel, že by jeho vznik byl vůbec možný. Jedná se totiž o první dílo, které Paul Schrader podle svých slov natočil zcela v intencích své vlastní teorie transendentního stylu ve filmu.

O filmu si můžete přečíst více v mojí recenzi.

Profil na webu festivalu: kviff.com/zoufalstvi-a-nadeje 

Zpráva o záchraně mrtvého

zprava_960x500.jpg

Každý film Václava Kadrnky je událostí svého druhu. Na snímku Zpráva o záchraně mrtvého, se podílel kameraman Raphaël O’Byrne, pravidelný spolupracovník francouzského mistra filmu Eugèna Greena (např. Jozefův syn, 2016, v minulosti uvedený také na MFF KV), hudbu složili manželé Havlovi a na filmu se také podílel můj kamarád Jonáš Vacek.

Profil na webu festivalu: kviff.com/zprava-ozachrane-mrtveho

 

Lukáš Jirsa
dramaturg TV Noe a filmový publicista