Ve středu 22. 3. začíná festival Jeden svět, jehož tématem je „Cena bezpečí". Festival bude probíhat současně ve 28 městech po celé ČR až do neděle 2. 4. Dramaturg TV Noe, Lukáš Jirsa, vybral z programu 12 filmů, které ho nejvíce zaujaly.
1) Farmář a hipster
Kurt Langbein, 2022, Rakousko, 97 min.
Setkání dvou odlišných světů, městského a venkovského, v kulisách dechberoucí přírody rakouských Alp je výjimečným příkladem dialogu mezi těmi, kteří o sobě nevědí téměř nic, přestože žijí nedaleko od sebe.
Vídeňský novinář a právník Florian přijme výzvu zemědělce Christiana, aby si zkusil život na jeho alpské farmě. Opouští bezpečí své sociální bubliny a vydává se do světa, o jehož fungování dosud neměl ani ponětí. Co se zprvu jeví jako zajímavé dobrodružství, se však ukazuje být náročným životem plným tvrdé práce a překážek, v němž o dalších osudech farmy rozhodují výkyvy počasí i rozhodnutí v dalekém Bruselu. Humorně laděný film dokumentuje vznik nečekaného přátelství dvou velmi odlišných mužů. Sleduje ale také způsob udržitelného farmaření, které ještě nedávno bylo normou, zatímco dnes v konkurenci průmyslových velkochovů zvířat a zemědělské produkce bojuje o přežití.
2) Generace Euromajdan
Kristof Gerega, 2022, Německo, 90 min.
Filmový štáb od roku 2013 sledoval Mustafu Najema, Svitlanu Zališčuk a Serhije Leščenka a jejich boj za demokracii na Ukrajině. Ti v průběhu zaznamenaných let zásadně změnili svou roli – od aktivismu se dostali k vysoké politice.
Na Ukrajině se jim říká „tři mušketýři“. Mustafa Najem, Svitlana Zališčuk a Serhij Leščenko pracovali v médiích a později působili jako občanští aktivisté. Vůdčí postavy revoluce na Majdanu se po volbách v roce 2014 stávají součástí starých struktur, proti kterým bojují. Usedají v ukrajinském parlamentu a snaží se změnit zkorumpovaný systém zevnitř. Příběhy jejich politických kariér zrcadlí cestu Ukrajiny za vlastní identitou, demokracií a geopolitickou stabilitou, během které stát balancuje mezi Západem a Východem. Jak trojice protagonistů, tak celá země musejí překonávat řadu překážek – od osobních neshod až po invazi Ruska. Křehkost demokracie ve válce získává zcela nový rozměr.
3) Jestli jsi chlap
Simon Panay, 2022, Francie / Burkina Faso, 75 min.
Opio je třináctiletý kluk a už několik let pracuje ve zlatém dole v Burkině Faso. Úmorné hledání zlata v obrovských hromadách kamení a prachu se zdá být jedinou cestou, jak si vydělat na svůj sen: chodit do školy.
Dnem i nocí rozbíjet kameny, tahat z dolu těžké pytle a mísit štěrk s vodou v naději, že tentokrát objeví kus zlata dost velký na to, aby z něj mohl zaplatit školné. Tak vypadají dny malého Opia poté, co pochopí, že mu jeho otec s penězi nedokáže pomoci. Opio je ještě příliš malý na to, aby se spustil na dno hluboké temné jámy, ze které dospělí horníci vytahují zlato – a někdy i mrtvá těla. Tolik vytoužený výdělek se ale nejspíš ukrývá právě tam. Příběh o honbě za zlatem, která vyžaduje nesmírnou odvahu a vypětí všech sil, je ve skutečnosti vyprávěním o cestě za základním vzděláním. To je cílem, který i v našem století zůstává pro tisíce dětí velmi těžko dosažitelným.
4) Katedrála
Denis Dobrovoda, 2022, Slovensko, 87 min.
Pro jedny blázen, pro druhé génius. Justo Gallego stavěl od roku 1961 katedrálu na španělském venkově. Svépomocí, prakticky bez peněz, bez odborných znalostí a výhradně z použitých materiálů.
Když ho jako mladého mnicha vyloučili z kláštera, rozhodl se, že svou lásku dokáže Bohu jinak. Na zelené louce poblíž Madridu položil Justo Gallego základy svatostánku o grandiózních rozměrech. S rostoucí stavbou, která dosahuje až 35metrové výšky, mu jen občas pomáhají sousedé z vesnice, většinu času však pracuje sám. Svérázný muž připomíná při práci renesančního umělce a ve výškách se pohybuje zásadně bez jištění a ochranných pomůcek. Dokumentární film, plný fascinujících záběrů na Gallegovu osobitou stavbu, jejíž existence působí jako zázrak, přináší důkaz o nezlomném lidském odhodlání.
5) Nasáklí ropou
Emma Davie, 2022, Velká Británie / Skotsko, 82 min.
Dokument odhaluje, jak významný vliv má ropa v dnešní společnosti. Zásoby fosilního paliva se tenčí, přitom se z něj vyrábí velké množství předmětů, které využíváme. Ropa je důležitá pro celou světovou ekonomiku.
Film mapuje ropný byznys na britských ostrovech, respektive v Severním moři. Vypráví příběh patologické závislosti dnešní společnosti na ropě, komoditě, která je v krátkodobém horizontu neobnovitelná. Společnost disponuje detailními poznatky o tom, co s sebou nešetrné zacházení s fosilními palivy nese a jak může ovlivnit budoucí generace. Přesto je lidstvo i v 21. století na ropě těžce závislé, proč ještě nezatáhlo za záchrannou brzdu a nemyslí více na budoucnost svých potomků? Jak se mohly naše ekonomiky tolik provázat s ropným byznysem? Apelativní snímek přináší názory širokého spektra odborníků*nic, studentů*tek a aktivistů*tek.
6) Návštěvníci
Veronika Lišková, 2022, ČR / SR / Norsko, 83 min.
Antropoložka Zdenka se s rodinou odstěhovala na Špicberky. I když do Norska přijela polární komunitu zkoumat, snaží se do ní také zapadnout. To je ovšem ještě těžší než místní klimatické podmínky.
Zdenka se s manželem a třemi syny usadila na tak nepravděpodobném místě, jako je Longyearbyen, nejsevernější město světa. Norské souostroví Špicberky v Severním ledovém oceánu je místem, které by ráda považovala za domov. Jenže její ideály brzy tají jako ledovce v důsledku klimatické změny. Antropoložka vede rozhovory v místními obyvateli o tom, jak se proměňuje multikulturní komunita v důsledku globalizace. Brzy odhalí, jak chladné jsou vztahy mezi původním obyvatelstvem a nově příchozími v této už tak ledové krajině. Sama se tak ve zdejší komunitě stává personou non grata. Režisérce Veronice Liškové se podařilo natočit portrét polárního mikrokosmu a zároveň ukázat syrovost současného globalizovaného světa.
7) Nevyhasneme
Alisa Kovalenko, 2023, Francie / Polsko / Ukrajina, 79 min.
Ve vesnici na Donbasu se odehrává příběh pětice teenagerů, kteří stojí před životní volbou výběru dalšího vzdělání. Sní o odchodu z válečné zóny a poznávání světa, jemuž nevládnou svištící střely.
Fotografka, inženýr, policista či herec. To jsou všechno povolání, která si dospívající z regionu pustošeného válkou představují. Všichni chtějí pryč – do Kyjeva či Lvova, do světa, kde místo aut s vojáky vídají vizionářské projekty Elona Muska. Hrdinové a hrdinky filmu dostanou nečekanou nabídku od ukrajinského cestovatele a vydají se na svoji životní pouť do Himálaje, zatímco na Ukrajině probíhá ruská invaze. Příběh o naději, síle a chuti žít je zároveň svědectvím toho, jak krutě válka postihuje plány a život mladé ukrajinské generace.
8) Peníze zdarma
Sam Soko a Lauren DeFlippo, 2022, Keňa / USA, 77 min.
Nezisková organizace GiveDirectly zahájila experiment zaměřený na boj s chudobou. Vybraným vesničanům v Keni posílá nepodmíněný příjem a sleduje, jak se v průběhu prvních let projektu mění jejich životy.
Dospělí obyvatelé tří vesnic v Keni mají po dobu dvanácti let dostávat dvacet dva dolarů měsíčně. Právě tolik by jim podle neziskovky GiveDirectly mělo stačit na to, aby se vymanili z bídy. Dostávat peníze zadarmo vypadá na první pohled ideálně, pak ale přijde první splátka a komunita se začne měnit. Někteří mohou začít chodit do školy. Jiní si opraví dům, vykopou studnu nebo si koupí krávu. Jenže za čísly se skrývají osudy konkrétních lidí. Jejich příběhy se organizaci zaměřené na výsledek do tabulek a analýz zachytit nepodařilo. GiveDirectly narýsovala pomyslnou čáru – lidé na jedné straně dostali šanci na lepší život, ti na straně druhé už ne. Experiment tak změnil také vztahy mezi komunitami i příbuznými.
9) Polské modlitby
Hanka Nobis, 2022, Polsko / Švýcarsko, 85 min.
Kdesi v polských lesích se ve jménu Ježíše Krista formuje bratrstvo, které si klade za cíl vymýtit homosexualitu a vrátit Polsko Polákům. V jeho čele stojí Antek, chlapec, jehož pevný hodnotový systém převrátí až láska.
Časosběrný dokument režisérky Hany Nobis je sondou do přemýšlení a intelektuálního vývoje členů konzervativního, pravicově orientovaného bratrstva. Sdružují se v něm především mladí Poláci, kteří skrze křesťanské hodnoty definují svoji národní identitu. Ústřední postavou je Antek, dospívající chlapec, který s jistotou hlásá megafonem, že pedofilie je dalším stupněm homosexuality. Když se ale Antek zamiluje, začne svoje postoje pomalu zpochybňovat. Nejprve změní názor na předmanželský sex a nakonec i na víru v samotného Boha.
10) Tichý příběh
Anders Skovbjerg Jepsen, 2023, Dánsko / Švédsko, 95 min.
Anders byl od svých šesti let sexuálně zneužívaný třináctiletým kamarádem Peterem. Pokračovalo to několik let během letních prázdnin. Dnes již dospělý Anders se s Peterem konfrontuje a oba muži spolu vedou náročný dialog, v němž se vracejí k vytěsněným vzpomínkám..
Film je intimním psychologickým dramatem o odvaze čelit temným hlubinám vlastní duše. Snímek založený na upřímnosti ukazuje, jak mlčení přiživuje pocity studu a viny, které pak vrhají stíny na život člověka i v dospělosti. Ale také to, že ve vzepření se vlastní bolesti a prolomení mlčení lze nalézt úlevu i naději. Odvážný a svým pojetím neobvyklý dokument si bere do hledáčku tabuizované téma: přibližně každý třetí sexuální útok na děti a mladistvé je spáchán jinými dětmi a mladistvými.
11) Všechno živé
Shaunak Sen, 2022, Indie / Velká Británie / USA, 91 min.
Dva bratři v Indii provozují záchrannou stanici pro dravce. Jejich filozofií je úcta ke všemu živému. V jejich každodenní realitě jsou však respektovány jen životy těch, kdo zastávají správné náboženské a politické přesvědčení.
Neodmyslitelnou součástí ekosystému Nového Dillí jsou luňáci hnědí, kteří se adaptovali na silně znečištěné městské ovzduší. Potravu loví na skládkách, hnízda stavějí na střechách domů. Když ale dojde k oteplení nebo zhoršení smogové situace, padají k zemi. Muslimští bratři Nadím a Saúd proto založili záchrannou stanici, kde dravé ptáky ošetřují a krmí, dokud nemohou zase vzlétnout. Jak prozrazuje Saúd v jedné ze svých poetických úvah, rodiče je vychovali k respektu vůči všemu, co dýchá. Symbióza zvířat a lidí je umocněna harmonizujícími záběry pomalu se pohybující kamery. Soulad ale ohrožuje nejen zhoršující se stav životního prostředí, ale i ekonomická situace a sílící protimuslimské nepokoje v ulicích.
12) Vrány jsou bílé
Ahsen Nadeem, 2022, USA, 97 min.
Muž muslimského vyznání se vydává na cestu do Japonska, aby našel duchovního průvodce v místním buddhistickém chrámu a položil mu zásadní otázky ohledně svého života. Jeho pouť je tak plná nejen náboženských, ale i životních protikladů a humorných situací.
Ahsen Nadím, hlavní postava a režisér v jedné osobě, pochází ze Saúdské Arábie z hluboce věřící rodiny. V průběhu dospívání se ale víře odcizil a vydal se svou vlastní cestou. Přestěhoval se do Ameriky, má vztah s nemuslimskou ženou a už několik let se odhodlává k tomu, že o své partnerce řekne svým rodičům. Jeho dvojí život ho dovedl až do buddhistického kláštera v Japonsku, kde se seznamuje s neortodoxním mnichem, který miluje metal a jen stěží odolává všemu sladkému. Kromě tajů buddhistických rituálů Nadím rozkrývá i své niterné obavy týkající se lásky, svobody a víry. Je možné si vybrat mezi láskou a tradicí?
Výběr filmů – Lukáš Jirsa, filmový publicista a dramaturg TV Noe
Anotace k filmům jsou převzaty z oficiálního webu festivalu.