Návštěvníci

Dokumentární snímek Návštěvníci (2022) režisérky Veroniky Liškové zavádí diváky do  Longyearbyen, nejseverněji položeného města na světě. Leží na ostrově, který je součástí norského souostroví Špicberky. A právě zde se česká sociální antropoložka Zdenka Sokolíčková pokouší najít nový domov pro sebe a svoji rodinu, zatímco pracuje na výzkumu společenských proměn tamní komunity. Město Longyearbyen čítá na 2500 obyvatel pocházejících z více než 50 zemí světa. Zdejší populaci zasahují proměny globalizovaného světa od mízejících pracovních příležitostí (dochází k uzavírání místních dolů) přes zvýšený počet turistů až k palčivým a takřka hmatatelným proměnám přírody v důsledku změn klimatu. Emocemi nabitý filmový portrét mikrokosmu jedinečného ledového městečka se stává syrovým obrazem současného života na planetě Zemi. Jakoby se na Špicberkách v koncentrované (a vlastně ještě velice mírné) podobě odrážela situace celé naší planety. Místa je málo, zdroje jsou omezené, my jsme tu doma, ostatní musí pryč. Ale kdo je to  “my” a kdo jsou ti  “ostatní”? (Připomeňme, že právě i těmito otázkami se zabývá papež František ve své encyklice Laudato si.)

Je pozitivní, že v rámci nejrůznějších antagonistických vztahů mezi místními Nory a “návštěvníky” z celého světa působí jako přístav naděje také místní protestantská farnost, kterou Zdenka navštěvuje společně se svým manželem Jakubem, polárním ekologem, i třemi malými dětmi.

Intimitu rodiny ve filmu střídá problematika globálního oteplování i politických otázek narušujících sepětí místní multinárodní komunity. Umístění děje na vizuálně přitažlivý Longyearbyen, hloubka i šíře témat, citlivé režijní uchopení, výborné technické zpracování s důrazem nejen na podmanivý obraz ale také na pohlcující zvuk, to vše dělá z Návštěvníků film s velkým diváckým potenciálem.

Zdenka Sokolíčková strávila na Špicberkách více než dva roky, Veronika Lišková se svým štábem v rámci svých sedmi cest dva měsíce. Profesionální kameru tak doplňují záběry, které pořizovala sama Zdenka, a celý dokument je provázán jejím introspektivním, mnohdy poetickým přemítáním.

Zatímco dokumentární debut Veroniky Liškové Danielův svět (2014) byl promítán na Berlinale, Návštěvníci měli světovou premiéru na filmovém festivalu ve švýcarském Locarnu. Potlesk po projekci, na které jsem měl možnost být, byl dlouhý a debata s tvůrci trvala téměř hodinu. Domácí premiéru měli Návštěvníci na festivalu v Jihlavě, odkud si odnesli zvláštní uznání v rámci soutěže českých dokumentů.

Dokument Veroniky Liškové si zasluhuje stejnou mediální pozornost jako tomu v minulosti bylo u Šmejdů (Silvie Dymáková, 2013) nebo u dokumentu zaměřeného na sexuální predátory V síti (B. Chalupová, V. Klusák 2020). Návštěvníci totiž divácky atraktivní formou pokládají zásadní otázky dotýkající se života všech lidí obývajících planetu Zemi na začátku 21. století.

dramaturg TV Noe a filmový publicista

Text vyšel v Katolickém týdeníku.

Rozhovor s Veronikou Liškovou a Zdenkou Sokolíčkovou v pořadu Artbitr